Česko-polská dramatika podruhé
Inscenace českých i polských souborů, zajímavé workshopy a především nekonečná inspirace. Takový byl druhý ročník libereckého mezinárodního festivalu mladého divadla JeštěDyvadlo, který organizuje DDM Větrník a Dramacentrum Bezejména ve spolupráci s polským Osiedlowym domem kultury Jelenia Góra. Letošní ročník během čtyř dní (11.-14. 4. 2024) nabídl inscenace hned dvou věkových kategorií, a to mladších dětí do 15 let a mladých lidí od 15 do 26 let, kde vystoupilo i několik souborů z Polska. Obě věkové kategorie taky nabízely možnost postupu do dalších kol přehlídek Dětská a Mladá scéna a Wolkrův Prostějov.
Festival odstartovali nejmladší
V prvním festivalovém dni vystoupily mladší děti. Celkem diváci zhlédli osm představení. Mezi nimi bylo hned několik z liberecké ZUŠ, a to od těch nejmladších až po starší soubory. Nejmladší soubor, tedy 1. ročník divadla Vydýcháno vystoupil s inscenací Dvě stejné vločky. Velmi hravou a jednoduchou formou se děti seznámily s autorskou tvorbou inscenace i samotným vystupováním na jevišti. Z liberecké zušky vystoupily také děti z 6. ročníku s inscenací Vúdúlínek na motivy knihy Daniely Fischerové (viz titulní foto článku, autor Ivo Mičkal). Inscenace se na pozadí pohádkového příběhu snažila přiblížit charaktery jednotlivých členů souboru, i lidí, kteří nás i je v běžném životě obklopují. Třetí inscenace ZUŠ Liberec byla od dětského souboru divadla Vydýcháno a jmenovala se Bublina v Bažině. Volně vycházela z předlohy Opravna dětí. Inscenace o jinakosti a strachu z nedokonalosti získala velmi kladné ohlasy, a to především za zpracování jednotlivých scén.
Jak moc může být nebezpečné něco si přát? A může nás splnění snů udělat šťastnými? O tom byla další inscenace s názvem Král snů, se kterou vystoupil soubor BezeStrachu z Dramacentra Bezejména. Odtud pocházel taky další soubor BezUrážky, který se představil s inscenací Chceme vám něco vybarvit. Téma vztahu rodičů a dětí zpracoval velmi hravou a doslova barevnou formou.
Nouze ale nebyla ani o činoherní představení. Vystoupily například děti ze souboru Zabalený peřiňák z liberecké základní školy náměstí Míru. Ve svém představení zpracovali legendu o zbojníkovi Robinu Hoodovi. Představení 11. narozeniny od Dětského hereckého studia při DFXŠ v Liberci zase nabídlo divákům příběh o narozeninové oslavě, která se ale netradičně odehrávala v lese, jakožto speciální bojová hra.
Recitace
Recitační přehlídky se v prvním festivalovém dnu zhostily lektorky Jana Machalíková, Gabriela Zelená Sittová a Eliška Vobrubová. V prostorách Liebiegova paláce společně s nimi recitátoři začali workshopem, zaměřeným na práci s veršem a přesahem textů. Následovalo vystoupení všech, tedy celkem 19, recitátorů. Ve večerních hodinách se také konal poetický večer pro veřejnost, kde recitátoři představili svoji práci z workshopu, a také někteří z nich znovu vystoupili se svým textem.
Na vlnách poezie
Druhý festivalový den vystoupily se svými inscenacemi starší soubory. V několika z nich přitom do velké míry hrála roli poezie. Představení turnovského souboru Tuto Bazo ji dokonce přidalo do samotného názvu, tedy Street poezie. Inspirací jim přitom byly různé nápisy, promluvy nebo zážitky, které ve svém městě zaregistrovali. Stejně tak soubor BezOhledu z Dramacentra Bezejména pracoval z poezií. Inscenace s názvem Miserere Mei totiž volně vycházela z témat, objevujících se v Erbenově Kytici. S poezií, lidovou slovesností a folklorem zase pracovaly dívky z polského souboru Nożki w herbacie. V inscenaci s názvem Rozbila jsem zrcadlo sekerou zpracovali téma dívčího pohledu na tělo a sebe samu. Čtveřici pátečních představení doplnilo představení Divadelního ateliéru Ulita z Prahy s názvem Lola běží o život. Dokážete sehnat sto tisíc za dvacet minut? A co se vám přitom honí hlavou? Nejen o tom bylo jejich představení.
Divadlo v prostoru Liebiegova paláce i večerní kapela
V sobotu převažovala představení polských souborů. Vystoupily ZaŚwiaty s inscenací Písně, řev a milostné dovádění o nešťastné lásce i síle pomluv a lidských předsudků. Stejně tak představení souboru Rozkwity s názvem Raz, dva, tři, hoříš ty! Se snažilo poukázat na lidské chování a sílu nenávisti a předsudků. Trojici polských představení doplnila Grupa teatralna ZONK s inscenací Proces, ne Kafkův, ale možná přece. Groteskním představením o muži, který se před soudem ocitá nejen jako oběť, ale i jako svědek oslovil diváky i porotu.
Sobotní představení doplnily i dva české soubory. Jako první vystoupilo Herecké studio při DFXŠ Liberec s postapokaliptickou inscenací 18. narozeniny, inspirovanou Příběhem služebnice i Orwellovým románem 1984. V podvečer pak netradičně ve venkovních prostorách Liebiegova paláce vystoupil soubor Šestajedenstatečných z Katedry výchovné dramatiky DAMU se svou inscenací Šestý smysl města. Sobotní program pak završilo vystoupení česko-polské kapely Kłajpeda feat. Hyjé.
Tanec i satira
Poslední festivalový den nabídl divákům rozmanitý program. Humorná inscenace Houska s máslem souboru Micky Myšákové z jablonecké ZUŠ přenesla diváky do prostředí Anglie a dostihových závodů. Na další představení se diváci přesunuli na dvorek Malého divadla, kde se svou inscenací Mrazíkova razie vystoupil Josef Jiskra pod názvem souboru Jiskrův Zážeh. Satirické přepracování Mrazíka v podání loutkového divadla diváky velmi bavilo. V další inscenaci s názvem Dohazování v Hončárivci od polského souboru Krystal zase diváci nahlédli do tradic a zvyků ukrajinského lidu. Ačkoliv je totiž soubor polský, jeho členové pochází z Ukrajiny. Festivalový program zakončilo taneční představení Tanečního a pohybového studia Magdaléna inspirovaného sbírkou Karla Šiktance s názvem Svět se kamsi žene, Čechy-lože rozházené.
Festivalová atmosféra i kvalitní zpětná vazba
Letošní ročník festivalu JeštěDyvadlo nabídl kromě několika představení taky workshopy s lektory, které účastníci mohli navštívit každé dopoledne. Vybrat si mohli například z pohybových, nebo třeba výtvarných workshopů. Vedli je například Jan Mrázek, Petr Váša, Radek Marušák nebo třeba Ivana Sobková.
Organizátoři se zaměřili i na zpracování rozboru jednotlivých inscenací. Cílem bylo především vybudování bezpečného prostoru pro vzájemnou inspiraci. Nešlo tedy jen o klasické debaty s porotou a rozbory. Každý den měl na starost rozbor jeden z hlavních lektorů, který mohl závěrečnou diskusi, neboli rozbor, pojmout jakýmkoliv způsobem. V jednom z dní tak například celý rozbor zahajoval venkovní pohybovou částí, která odkazovala k jednotlivým zhlédnutým představením a během níž si diváci sdíleli své dojmy skrze pohyb a zvuk. Festivalovou porotu tento rok tvořili Karel Vostárek, Petr Váša, Ivana Sobková, Jan Mrázek, Roman Černík, Natálie Vacková a polská porotkyně Agniezska Włoch.
Celková atmosféra festivalu byla velmi přátelská. Jako společné místo setkávání organizátoři Slávka Čechlovská a Jakub Kubíček vybrali Liebiegův palác v centru Liberce, kde se konaly workshopy, rozbory i večerní program. Účastníci se tam také scházeli na společné jídlo. Představení potom probíhala v Malém divadle.
Čtyři festivalové dny nabídly nejen divadlo, ale především vzájemné setkávání, inspiraci a taky přátelství, a to i ta česko-polská. Tak snad znovu příští rok.
Výsledková listina festivalu JEŠTĚDYVADLO 2024
Z festivalu se snažíme nedělat soutěž, chceme, aby soubory, které k nám přijedou se mohly inspirovat od jiných souborů a jejich inscenací. Proto každá inscenace získává cenu. Festivalová porota ve složení Petr Váša, Ivana Sobková, Jan Mrázek, Karel Vostárek, Agniezska Włoch, Natálie Vacková a Roman Černík vymyslela každému souboru speciální pochvalu. Zde tedy přinášíme výpis těchto pochval.
CENY INSPIRACE 2024:
Jiskrův Zážeh – Mrazíkova razie – radostné autorství a autorské loutkářské herectví
Tutu Bazo – Street poezie – osobitost imaginace a a kolektivní nasazení
TAPS Magdaléna – Svět se kamsi žene, Čechy – lože rozházené – působivé jevištní zpracování poezie a hudby
Grupa Teatralna ZONK – Proces – nie Kafki, a może jednak – skupinovou souhru a univerzalismus tématu
BezOhledu, soubor Dramacentrum Bezejména / DDM Větrník – Miserere Mei – uchopení textu skrze obrazy
Nóżki w herbacie – Siekierką rozbiłam lusterko – umné pohrávání si s prvky tradice při poctivém utkávání se s tématem
ZaŚwiaty –Pieśni, ryki i miłosne wybryki – citlivé zpracování mužsko ženského tématu
Rozkwity – Raz, dwa, trzy – płoniesz ty! – skvělou kompozici inscenace a odvahu v boji o sebe sama
CENY POROTY:
Herecké studio při DFXŠ – 18. narozeniny – za plastický obraz destopické společnosti
Divadlo Micky Myšákové, ZUŠ Jablonec nad Nisou – Houska s máslem – svěží rozehrání humorného tématu
Šestajedenstatečných – Šestý smysl města – odvážné překračování hranic divadla a dotýkání se společensky důležitých témat
Kryształ – „Swatanie w Honczariwci“ – poctu lidovosti výpravu a navazování na vlastní kořeny
Divadelní ateliér Ulita – Lola běží o život – kolektivní Lolu a a hledání divadelní cesty časoprostorem
TÉMA ROKU 2024:
boj proti xenofobii, antisemitismu a nenávisti ve společnosti
Rozkwity – Raz, dwa, trzy – płoniesz ty!
speciální cena festivalu „CO JE JEŠTĚ DYVADLO?
Šestajedenstatečných – Šestý smysl města
DĚTSKÁ SCÉNA 2024:
Dětské herecké studio při DFXŠ – 11. narozeniny – energické zpracování tématu bojové hry
Zabalený Peřiňák, ZŠ nám. Míru – Robin Hood – svérázné uchopení tradiční látky
S POSTUPEM DO KRAJSKÉHO KOLA DĚTSKÉ SCÉNY:
Divadlo Vydýcháno ZUŠ Liberec – 6. ročník – VÚDÚLÍNEK – invenční práci s rekvizitou
BezeSporu soubor Dramacentrum Bezejména / DDM Větrník – O světě a Stavu – nápaditou práci se slovem, zvukem, pohybem a scénickým obrazem.
1. ročník Divadla Vydýcháno ZUŠ Liberec – Dvě stejné vločky – úspěšné první kroky po jevišti pod pečlivým pedagogickým vedením
Divadlo Vydýcháno ZUŠ Liberec – Dětský dramatický soubor – Bublina v bažině – dramatizaci a jevištní zpracování.
BezeStrachu soubor Dramacentrum Bezejména / DDM Větrník – Král snů – úspěšné první kroky po jevišti a práci s materiálem
BezUrážky soubor Dramacentrum Bezejména / DDM Větrník – Chceme vám něco vybarvit -mnohovrstevnaté vybarvení mezigeneračních vztahů
DOPORUČENÍ DO CELOSTÁTNÍHO KOLA MLADÁ SCÉNA 2024
Tutu Bazo – Street poezie
DOPORUČENÍ DO CELOSTÁTNÍHO KOLA PŘEHLÍDKY UMĚLECKÉHO PŘEDNESU A DIVADEL POEZIE WOLKRŮV PROSTĚJOV
DIVADLA
Šestajedenstatečných – Šestý smysl města
PŘEDNES
1. KATEGORIE
Alan Peša – Jules Jouy – Lavičky na promenádě
Vojtěch Bogar – Daniil Charms – Chtěl bych…
2. KATEGORIE
Josef Čurda – Miroslav Holub – Oči
Jozef Jiskra – Milan Nápravník – Obrat hrotu
3. KATEGORIE
Štěpánka Tušlová – Tomáš Přidal – kouzelný kůň