Na festivalu Bez zbytečných řečí zazářila herečka Monika Nováková
Před odjezdem do Plzně na letošní Festival bez zbytečných řečí, který je postupovou přehlídkou do celostátního FEMADU Poděbrady 2024, jsem od devatenáctiletého člena jednoho z ostravských neprofesionálních divadel dostal otázku: Co to je FEMAD?
Zde je odpověď: FEMAD (akronym z původního sousloví „Festival Mladého Amatérského Divadla“) je celorepublikový festival amatérského divadla. Tato soutěžní, avšak dále již nepostupová přehlídka, se koná každoročně od roku 1972. Hostitelským městem jsou Poděbrady, s výjimkou ročníků 1987 až 2000, které se uskutečnily v Libici nad Cidlinou.
Festival se neomezuje jen na „mladé“ divadlo – to se do názvu dostalo jako úlitba, aby byl festival povolen socialistickými strukturami. Výstižnější charakteristikou je spíše „festival odmítnutých“ (v roce 1972 se říkalo „Salón odmítnutých“, pozn. aut.). K účasti totiž mohou být vybrány inscenace oceněné či doporučené na postup do nejvyšších kol celostátních, případně národních přehlídek, které však do hlavního programu na vrcholné úrovni (typicky na Jiráskův Hronov) nebyly vybrány.
Celostátní FEMAD v Poděbradech má dvě zemská předkola: Moravský FEMAD, neboli Divadelní festival Ludmily Cápkové, konaný od roku 2008 v Kroměříži, a Český FEMAD, od roku 2023 konaný v Plzni jakožto Festival Bez zbytečnejch řečí. Myšlenka Českého FEMADu, českého zemského předkola celostátního poděbradského FEMADu, vznikla již před léty. Několik pokusů dokonce už proběhlo v České Třebové (2017 a 2018), ale bez dalšího pokračování.
Téma obnovení Českého FEMADu se znovu otevřelo při konání FEMAD Poděbrady v roce 2022, a padlo na úrodnou půdu. Od roku 2023 se koná v Plzni v rámci festivalu Bez zbytečnejch řečí (BZŘ), který pořádá plzeňský soubor Ragueneau od roku 2019. S organizací přehlídky dále pomáhá tým složený ze zástupců Amatérské divadelní asociace (ADA), redakce portálu divadelník.cz a z mnoha dalších aktivních divadelníků.
Proč potřebuje poděbradský FEMAD předkola?
Program FEMADu v Poděbradech je každoročně složen převážně z inscenací souborů, které se „neprobojují” z červencového Divadelního Pikniku Volyně (DPV) na Jiráskův Hronov. Pod stůl ale bohužel padá mnoho inscenací, které na DPV dostaly doporučení z krajských přehlídek, ale tak nějak na ně na DPV nezbylo místo. DPV má k dispozici 22–23 hracích “míst”.
Například v roce 2023 bylo na DPV nominováno 11 inscenací a doporučeno 31. Pod “stůl” tedy padlo 19 inscenací. A právě proto jsou tu obě předkola, aby těm, kteří o to stojí, dala novou šanci.
Těch devatenáct inscenací se zdá dosti na to, aby pořadatelé jak v Kroměříži, tak v Plzni bez problémů naplnili program obou zmíněných předkol poděbradského FEMADU. Zdání však klame. Oba ředitelé „zemských“ přehlídek, Jiří Kašík, ředitel festivalu Ludmily Cápkové, a Robert Kunesch, ředitel festivalu Bez zbytečných řečí, se potýkají se stejným problémem. I když osloví v první řadě všechny soubory, které nebyly vybrány z doporučenými inscenacemi do programu Divadelního Pikniku Volyně, narážejí na konflikt termínu konání obou festivalů a schopnosti souborů přijet s inscenacemi, neboť v nich angažovaní herci jsou časově zaneprázdněni buď z důvodů předem dlouhodobě plánovaných dovolených, pracovních úkolů v zaměstnání, či z rodinných a jiných příčin. A tak hledají další soubory, jejichž inscenace splňují daná kritéria.
Tímto způsobem se do programu letošního ročníku dostaly dvě inscenace divadelního souboru MonAmour Mnich, autorsko-hereckého týmu Bety Minářů a Moniky Novákové: Modelka XXL a Dokud se randí.
„Největší Hvězdou obětavosti, ale vlastně i symbolem celého festivalu byla, je a bude Monika Nováková(viz titulní foto_pozn.red., foto Dušan Bělohradský). Monika přijela (se svojí parťačkou Bety) na festival odehrát dvě představení, ačkoliv se před přehlídkou ocitla ohledně rodinných důvodů v situaci, ve které by se 99 % lidí omluvilo a omluva by byla přijata bez sebemenšího zaváhání. Když jsem se dozvěděl, že Modelka si se třemi cenami včetně té hlavní podmaní Český FEMAD, věděl jsem, že se musím na pódiu při udělování cen vystříhat nějakého velkého mluvení směrem k Monice, protože bych se určitě neubránil návalu slz. Monika zachránila přehlídku a závěrečné výsledky festivalového klání ukazují, že něco nad námi skutečně funguje…“, říká Robert Kunesch.
Dalšími představení v programu letošního festivalu BZŘ: Francis Veber: Blbec k večeři, Divadelní spolek Pípa platí, Dobříš (doporučení na DPV z POPAD Radotín 2024), Roman Miler: Rychlorande aneb To Nevymyslíš!, exLudvíci, Plzeň (divoká karta hlavního pořadatele), Lukáš Jeníček: Faust is Alive, 300 mg kofeinu, Brno, (doporučení na DPV z Divadelní Třísky Praha 2024, Divadelní spolek Tyl Říčany, Petr Kolečko: Zakázané Uvolnění (doporučení na DPV z Wintrova Rakovníka 2024), DS Dohráli jsme Uherské Hradiště. Ludvig Holberg: Jeppe z vršku, (zařazení do programu na základě účasti na oblastní postupové přehlídce Divadelní Kojetín 2024), Bechyňský divadelní spolek LUŽNICE, Viliam Klimáček: Kdo se bojí Beatles, (zařazeni do programu na základě účasti na oblastní postupové přehlídce Dačické kejklování 2024, MonAmour Mnich, Vendula Borůvková: Modelka XXL, (zařazeni do programu na základě účasti na oblastní postupové přehlídce Třešťské divadelní jaro 2024).
Ochotníci z Uherského Hradiště se však na posledních chvíli omluvili z účasti z nenadálých příčin. a tak byly jako náhrada publiku coby nesoutěžní představení nabídnuta druhá inscenace z dílny Bety Minářů a Moniky Novákové Dokud se randí.
Výsledková listina festivalu Bez zbytečných řečí 2024:
Cena redakce Raguenovin za nejlepší inscenaci: Faust Is Alive (300 mg kofeinu)
Cena diváků za nejlepší inscenaci: Zakázané uvolnění (Divadelní spolek Tyl Říčany)
Cena za nejlepší herecký výkon v ženské roli: Monika Nováková za roli Vendy v inscenaci Modelka XXL
Cena za nejlepší herecký výkon v mužské roli: Jáchym Šíma za roli Fausta v inscenaci Faust Is Alive (300 mg kofeinu, Brno)
Hlavní cena za nejlepší inscenaci s postupem na FEMAD Poděbrady: Modelka XXL (MonAmour, Mnich)
Držitelky letošní hlavní ceny, Bety Minářů a Moniku Novákovou, čeká nyní prubířský kámen v podobě jejich dalšího tvůrčího počinu, který je spojen s velkým očekáváním. Monika Nováková zatím sklízí všude velké uznání za naprosto mimořádné osobnostní herectví, spojené s její lidskou bytostí. Nyní však už všichni, kteří Moniku obdivují, očekávají tvůrčí počin v oblasti vytvoření odlišné herecké postavy, neboť její Modelka XXL i hlavní postava hry Dokud se randí jsou vlastně portrétem jedné a téže ženy. I když se Monice podařilo úspěšně vstoupit i podruhé do téže řeky, potřetí asi zase zkoušet něco podobného už s velkou pravděpodobností chtít nebude.
Z pohledu lektorského sboru festivalu BZŘ, který pracoval ve složení MgA. Jaromír Hruška, režisér; Pavel Hurych, režisér, scénograf, organizátor a lektor jevištní techniky; Robert Kotál Kunesch, organizátor přehlídek amatérského divadla (záskok za omluvenou Kateřinu. Baranowskou); Ladislav Langr, novinář, publicista a divadelník; Ladislav Vrchovský, divadelní publicista a spisovatel; Petr Svoboda, herec, dabér, moderátor, režisér a producent a Jakub Zindulka, herec, režisér a dramatik, byl letošní ročník potvrzením velmi dobrého rozhodnutí umístit Český FEMAD do Plzně. Navzdory problémům spojeným se vztahem Divadla Dialog s majiteli nemovitostí v místě, kde jednotlivá představení probíhají, (což vede k hledání jiných divadelních prostor pro příští ročník).
Na místě velká poklona reakčnímu týmu festivalového zpravodaje, který tvoří Jiří Poš, Michaela Seghmanová, Dušan Bělohradský, Martin Šípek, Vendula Melíšková a David Skrbek. A také velké poděkování všem divadelním souborům, které tentokrát do Plzně přijely ucházet se o postup na FEMAD Poděbrady. Naprostá většina patří mezi vysoce nadprůměrné divadelní spolky, jejichž práce je spojena s výběrem velmi kvalitních textových předloh i s velmi kvalitním herectvím a ostatními komponenty inscenací. Návštěvu jejich představení lze jen a jen doporučit.